COVID-19, znany jako koronawirus, uderzył już w całą Europę. Polska nie jest wyjątkiem. Epidemia właśnie u nas wybuchła i potrwa nie wiadomo ile. Rząd podejmuje odpowiednie środki bezpieczeństwa, zamykając szkoły i przedszkola. Kolejnym krokiem było zamykanie pozostałych instytucji tj. centrów handlowych, restauracji i wielu innych, które mogą skupiać ludzi.

Wszystkie powyższe działania zostały podjęte aby zapobiec dalszej ekspansji wirusa i z tego też powodu wielu pracowników zaczęło pracę z domu i tzw. „Home Office”.

Na jakie elementy techniczne zwrócić uwagę pracując z domu aby jakość pracy była jak najlepsza i aby sieć firmy nie była nadmiernie przeciążona.

Dla osób które pracują w domu i wykorzystują rozwiązania udostępnione przez firmę w tzw. chmurze – Office 365, Teams itp.

Jeżeli jesteś w tej grupie, to jedyne na co należy zwrócić uwagę jest obciążenie twojej sieci w domu. Aby poprawić jakość jeżeli występują problemy, należy ograniczyć ilość transmisji danych. W przypadku dużych miast, gdzie sieci osiedlowe są oparte o światłowody, problemy prawie nie występują, jednak w przypadku mniejszych miejscowości i ograniczeń w sieci, lub stosowania sieci typu LTE, należy znacząco ograniczać ilość urządzeń wymieniających dane. Duża ilość urządzeń transmitujących, może znacząco ograniczyć transfer, zwłaszcza jeżeli na tym samym urządzeniu oprócz komputera do pracy zdalnej uruchomione są inne które wykorzystują streaming audio lub video. Pamiętajcie że w przypadku słabszej sieci lepiej jest wykonywać połączenia telefoniczne, zamiast wideokonferencji. W przypadku stosowania systemów firm trzecich, Skype, Teams i tym podobne, wyłączenie kamery znacząco wpływa na poprawę jakości sygnału audio itp.

Dla osób pracujących z wykorzystaniem wirtualnych sieci prywatnych (VPN – Virtual Private Network).

Jako zabezpieczenia przy dostępie do kluczowych systemów należy zwrócić uwagę na to, czy w trakcie sesji VPN nie wykorzystujemy przypadkiem dodatkowych narzędzi. Mianowicie w przypadku gdy w trakcie sesji VPN łączymy się z narzędziami wideokonferencji lub telekonferencji, sygnał przechodzi dodatkowo przez sieć firmową co znacząco wpływa na jej obciążenie. Podobnie gdy oprócz uruchomionych narzędzi firmowych na laptopie włączymy streaming audio lub video z popularnych aplikacji typu Spotify lub Youtube, możemy znacząco przeciążyć sieć firmową i zaobserwować spadki jakości połączeń. Dlatego głównym elementem jest zasada – jak VPN, to tylko narzędzia krytyczne, w przypadku gdy pracujemy na innych aplikacjach, wyłączajmy VPN.

Dla osób które mają bardzo ograniczone zasoby transmisji danych (problemy z zasięgiem itp.).

Jednym z najlepszych rozwiązań jest praca off-line i synchronizowanie danych raz na jakiś czas. Przykładem może być poczta e-mail, gdzie w większości systemów istnieje możliwość pracy bez podłączenia i buforowanie informacji wychodzących a raz na jakiś czas połączenie z siecią aby wysłać i pobrać dodatkowe informacje z serwerów. Jest to jedno z lepszych zachowań w przypadku znaczącego ograniczenia dostępu do transmisji danych.

 

Jeżeli macie jakiekolwiek pytania, lub wątpliwości – piszcie na kontakt@itsa.pl a pomożemy wam dzieląc się wiedzą i doświadczeniem.